Jossans träning

Löpning, styrka, yoga och promenader är en liten del utav mitt fysiska liv 2012.

Vad är din bortförklaring?

Publicerad 2012-10-29 23:07:00 i Allmänt,

Fysisk och psykisk ohälsa kryllar det av i vårat avlånga land. Det här skrämmer mig, hur ser deras kroppar ut inuti egentligen? 
För det är ju inte bara rökning, alkohol och droger som skadar ens kropp. Onyttig mat och brist på motion kan förstöra kroppen minst lika mycket. Men på något sätt så blundar folk för det här. Varför?
 
Ibland vill jag fråga folk som behandlar sin kropp så här, har du dödslängtan?
För det känns som någon som låter sin kropp bli tyngre med mer fett för varje år misshandlar sig och för varje kilo minskar livet med ett år. Nej det här är ingen vetenskap, det här är en fundering och en oro inom mig.
 
För två år sedan hade jag misshandlat min kropp. Jag var inte tjock eller så. Men jag hade slutat äta och sen så började jag istället äta en massa skit för att ja "kompensera" vilket var ett otroligt dumt val. Men sen när löpningen kom in i mitt liv märkte jag att min kropp ville ha näringsrik mat som inte innehöll så mycket socker, fett och andra onödiga tillsatser  Så med bra mat kände jag att kroppen blev starkare, energifull och min hjärna var mer alert. 
 
För några månader sedan såg jag hur en "kraftig" och ohälsosam person attackerade med ord på Facebook om hur illa hon tyckte det var när två tjejer hade gått in på Hemmakväll i träningskläder och köpte godis. Hon tyckte då att om man tränar ska man inte äta godis. Det här retade gallfeber på mig, varför dömer hon dem? Hon själv rör förmodligen inte på fläsket mer än när hon ska ta sig från soffan till skafferiet.
De här tjejerna kanske tränade för att just kunna äta det här godiset. Men förmodligen så var hon så otroligt avundsjuk över deras engagemang att hon var tvungen att hacka på det istället, det är en typisk försvarsmekanism hos oss homo sapiens.
 
"Sverige ska bli friskast i världen" - Det här kunde vi höra på Attract's reklam om deras promenadband. Men har det förbättrats?
Det återstå att se 2013.
 
Peace, love and health!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela